Opowiadania Borowskiego | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczenieopracowanie篡cie i tw鏎czo嗆 autoratest   
Jeste w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Opowiadania Borowskiego

„Oto jest dziwne op皻anie cz這wieka przez cz這wieka” - cz這wiek zlagrowany

© - artyku chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marl璕a

Obraz reali闚 obozowego 篡cia poznajemy z opowiada: „U nas, w Auschwitzu…”, „Ludzie, kt鏎zy szli”, „Dzie na Harmenzach”, „Prosz pa雟twa do gazu” oraz „妃ier powsta鎍a”.

Nie jest to 篡cie oparte na zasadach wpajanych w dzieci雟twie przez rodzic闚, nauczonych w salce katechetycznej przykazaniach. Wszystko to, co wi篥niowie poznali w cywilizowanym 鈍iecie – pozosta這 przed bram obozu. Borowski opisa tragizm wojny w nowy, prowokacyjny, jak na lata powojenne, spos鏏. Wojna wy豉niaj帷a si z kart jego opowiada to masowa zag豉da ludzi pogodzonych ze swoim losem. Prawdziw tragedi jest nie ilo嗆 pomordowanych, tylko ich bierna i mechaniczna postawa wobec 鄉ierci.

Nie odnajdziemy tam analizy psychologicznej bohater闚, Borowski nie opisa tego, co czuli, id帷 drog do krematorium lub stoj帷 nad p這n帷ym do貫m, nie opisa tego, co czu豉 kaleka dziewczynka, gdy esesman ni鏀 j do ogniska, lub motyw闚, kt鏎e doprowadzaj ludzk psychik do stanu, w kt鏎ym wypiera si w豉snego dziecka. 安iat opowiada Tadeusza Borowskiego to 鈍iat pozbawiony refleksji i zastanowienia, to kamienny 鈍iat suchych fakt闚 o „epoce piec闚”, przedstawionych przez pisarza z epoki Kolumb闚.

Co uderza tak bardzo w czytelnika z lektury tych opowiada? Czy s逝sznie wywo豉造 one a tak ogromn polemik po opublikowaniu, by nazywa Borowskiego cynikiem i nihilist pozbawionym uczu? Czy mo瞠 pokazuj odrealniony 鈍iat 篡cia obozowego, w kt鏎ym my, czytelnicy, z pewno軼i nie wynosiliby鄉y podeptanych noworodk闚 z dusznych wagon闚, by m鏂 ukra嗆 troch marmolady czy szynki? Takie pytania bez odpowiedzi nachodz nas po lekturze prozy Borowskiego. Wywo逝je ona kontrastowe uczucia i emocje, ale przede wszystkim zadziwia nas surowo軼i opis闚.

Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach stworzy nowy typ bohatera, nazwanego odt康 „cz這wiekiem zlagrowanym” (nazwa pochodzi o lagru – niemieckiej nazwy obozu koncentracyjnego), kt鏎ego charakterystyka wymaga uwa積ej lektury.

W „Przewodniku encyklopedycznym” czytamy, 瞠 cz這wiek zlagrowany: „(…) akceptuje mechanizm obozowej walki o byt jako rzeczywisto嗆 naturaln, w kt鏎ej warunkiem prze篡cia s przystosowanie i egoizm, uleg這嗆 w stosunku do prze郵adowc闚 i bezwzgl璠no嗆 wobec wsp馧wi篥ni闚. W 鈍iecie obozowym, widzianym przez pryzmat „zlagrowanej” 鈍iadomo軼i bohatera, ulegaj ca趾owitemu uniewa積ieniu elementarne odruchy uczuciowe i warto軼i moralne rzeczywisto軼i zewn皻rznej – wsp馧czucie, uczciwo嗆, solidarno嗆, godno嗆”.


Tacy byli r闚nie wsp馧wi篥niowie Tadka, bohatera i narratora opowiada, kt鏎y r闚nie siebie zalicza do tego typu ludzi.

W opowiadaniu „U nas, w Auschwitzu…”, kt鏎e ma charakter epistolarny, narrator w dziewi璚iu listach opisuje ukochanej warunki obozowego 篡cia, obserwacje na temat wsp馧wi篥ni闚 i samego siebie. Tadek pisze: „Jak瞠 to jest, 瞠 nikt nie krzyknie, nie plunie w twarz, nie rzuci si na pier? Zdejmujemy czapk przed esmanami wracaj帷ymi spod lasu, jak wyczytaj, idziemy z nimi na 鄉ier i – nic? G這dujemy, mokniemy na deszczu, zabieraj nam najbli窺zych. Widzisz: to mistyka. Oto jest dziwne op皻anie cz這wieka przez cz這wieka. Oto jest dzika bierno嗆, kt鏎ej nic nie prze豉mie. A jedyna bro – to nasza liczba, kt鏎ej komory nie pomieszcz”. Cho wi篥ni闚 by這 o wiele wi璚ej ni pilnuj帷ych ich kat闚, byli zniewoleni bardziej nie przez strach przed karabinami, lecz strach przed jak彗olwiek pr鏏 oporu. Byli zniewoleni przez ludzi i przez samych siebie – wi篥niowie swego w豉snego strachu przed dzia豉niem. My郵eli, 瞠 pos逝sze雟twem zapewni sobie spok鎩, a skazywali si tylko na powoln 鄉ier i upodlenie, pog喚biaj帷e odcz這wieczenie.

strona:    1    2    3  



On chce TO zrobi,
a Ty nie jeste gotowa?

10 zda, kt鏎e pomogą Ci
zatrzyma ch這paka przy sobie!

M鎩 pierwszy raz...

Szybki test:

Nagrod za dobr prac w obozie m鏬 by:
a) dzie odpoczynku
b) woreczek z niezjedzonymi sk鏎kami od chleba
c) dokument z przepustk
d) dokument zwolnieniaj帷y z wi瞛ienia
Rozwi您anie

G堯wnym tematem w wi瞛ieniu by這:
a) ucieczka
b) wolno嗆
c) jedzenie
d) kl瘰ka hitlerowc闚
Rozwi您anie

Obrazu reali闚 obozowego 篡cia nie poznajemy w opowiadaniu:
a) "Ch這piec z Bibli"
b) "妃ier powsta鎍a"
c) "Ludzie, kt鏎zy szli"
d) "U nas, w Auschwitzu…"
Rozwi您anie

Wi璚ej pyta

Zobacz inne artyku造:

StreszczeniaOpracowanie
Po瞠gnanie z Mari - streszczenie
Matura na Targowej - streszczenie
Ch這piec z Bibli - streszczenie
U nas, w Auschwitzu… - streszczenie
Ludzie, kt鏎zy szli - streszczenie
Dzie na Harmenzach - streszczenie
Prosz pa雟twa do gazu - streszczenie
妃ier powsta鎍a - streszczenie
Bitwa pod Grunwaldem - streszczenie
„Oto jest dziwne op皻anie cz這wieka przez cz這wieka” - cz這wiek zlagrowany
Biografia Tadeusza Borowskiego
Narracja opowiada Borowskiego
Postawy ludzi wobec nowej rzeczywisto軼i – odwr鏂ony dekalog
Historia w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego
W徠ki autobiograficzne w opowiadaniach Borowskiego
Cechy opowiada Borowskiego
„Bo 篡wi zawsze maj racj przeciw umar造m”, czyli rola opowiada Borowskiego w powojennym 鈍iecie
G堯wne motywy w opowiadaniach Borowskiego
Wa積e cytaty z opowiada Borowskiego
S這wnictwo obozowe w opowiadaniach Borowskiego
Opowiadania Borowskiego na wielkim ekranie
Bibliografia




Bohaterowie





Tagi: